نصب Exchange بر روی سرور Core با ۶ گیگ رم!!! (البته برای لابراتوار)

آموزش نصب و راه اندازی Active Directory 2019 و Exchange 2019 در بستر Core Server

0 474

سلام عرض می کنم خدمت همراهان وب سایت TheWays و علاقه مندان به حوزه مایکروسافت و شبکه

خیلی دوست داشتم یه فرصتی ایجاد بشه تا کمی با سرور های Core سر و کله بزنم و دیدم چی بهتر از این که Mail server محبوب مایکروسافت یا همون Exchange رو در بستر Core نصب و راه اندازی کنم به خاطر همین گفتم الان وقتشه که این کار رو شروع کنم تا شاید به کسانی هم که منابع کافی برای راه اندازی لابراتوار خودشون رو ندارند کمکی شده باشه تا با کمی صبر و حوصله بیشتر فرصت تست، بررسی و یادگیری اون رو داشته باشند.
اگه دوست داشتید با من همراه بشید تا قدم به قدم روش نصب اکتیو دایرکتوری و سپس Exchange رو بر روی سرور های Core با هم بررسی کنیم و پیش ببریم.

تو این سناریو که می خواهیم انجام بدیم ۳ تا سرور نیاز داریم که به ترتیب زیر هستند:

  1. سرور گرافیکی برای اعمال مدیریت سایر سرور های Core با حداقل ۲ هسته CPU و ۲ گیگ RAM
  2. DC روی بستر Core با حداقل ۱ هسته CPU و ۱ گیگ RAM
  3. Exchange بر روی بستر Core با حداقل ۲ هسته CPU و ۶ گیگ RAM

البته که حتماً از دیسک های SSD و CPU i7 یا حداقل i5 نسل های ۶ به بالا باید استفاده کرد تا نتیجه قابل قبولی گرفته باشیم و با فرض اینکه ارتباطات شبکه و پیش نیاز های حداقلی رو بلدیم پیش میریم.

برای شروع با تایپ دستور “SConfig” در محیط کامند پرامت “که از سرور ۲۰۲۲ به صورت خودکار پس از لاگین به سرور اجرا میشه”، به راحتی می تونیم پیکربندی اولیه سرورهای خودمون رو انجام بدیم. البته که راه های دیگه ای هم هست اما خب من این راه رو انتخاب کردم. در تصویر زیر یک نمونه پیش فرض از محیط گفته شده رو می بینید:

نصب Active Directory Role

پس از کانفیگ های ابتدایی روی سرور مثل تنظیم آدرس IP و نام سرور و … بر روی Server ای که قرار است DC شود لاگین کرده و با تایپ عبارت “Powershell” در محیط کامندی وارد محیط پاورشل شده و با وارد کردن کد زیر اقدام به نصب Role مربوطه به Active Directory می کنیم:

Install-WindowsFeature AD-Domain-Services -IncludeManagementTools

 

بعد از تکمیل شدن آن دستور زیر را وارد می نماییم با این توضیح که به جای “Domain Name” در انتهای دستور، نام دامنه مد نظر خود را بایستی وارد کنیم. سپس با زدن کلید Enter اقدام به تایپ Password مربوط به SafeModeAdministratorPassword و تکرار آن می نماییم و در نهایت با زدن حرف “A” موافقت خود را انجام تنظیمات مربوطه و ریستارت در انتها توسط ویندوز را اعلام می کنیم. سرور پس از اعمال تغییرات ریستارت شده و پس از روشن شدن DC ما آماده می باشد.

“Install-ADDSForest -DomainName “DomainName

 

سرور GUI و سرور Exchange را Join کرده و سپس مراحل نصب را به پیش می بریم. فقط فراموش نکنید در سرور هایی که Join می کنید با اکانت Domain لاگین کنید نه به صورت Local!!!

نصب Exchange Server

برای نصب سرویس Exchange باید یک سری پیش نیاز ها را به ترتیب انجام دهیم. بنابراین فایل هایی که برای این کار نیاز داریم را از طریق سرور GUI و UNC Path منتقل می کنیم به سرور Exchange. در اینجا فایل های مورد نیاز را داخل درایو C کپی می کنیم.

برای این کار باید به ترتیب مراحل ذکر شده اقدام به نصب و به روزرسانی های مورد نیاز نماییم.

مرحله اول

در اولین قدم باید آخرین نسخه NET Framwork. را بر روی Server ای که قرار است نقش Exchange را داشته باشد نصب کنیم. ذکر این نکته مهم است که پس از فراخوانی فایل نصب Net. باید سوئیچ q- را در انتهای دستور وارد کنیم تا مراحل نصب به درستی انجام شود. در آخر نیز سیستم به صورت خودکار ریستارت می شود. 

مرحله دوم

در مرحله بعدی باید پکیج Microsoft Visual C++ 2013 Redistributable Package for Visual Studio را نصب کنیم.

مرحله سوم 

در مرحله سوم پکیج Unified Communications Managed API 4.0 را نصب می کنیم. سورس نصب این پکیج داخل ISO مربوط به Exchange و در یک فولدر به همین نام می باشد. اگر در زمان نصب با خطای زیر مواجه شدید با وارد کردن دستور زیر اقدام به نصب Media Foundation Feature می کنیم تا مشکل رفع شود. 

Install-WindowsFeature Server-Media-Foundation

 

مرحله چهارم 

در این مرحله با وارد کردن دستور زیر اقدام به نصب Feature های مورد استفاده Exchange می نماییم.

Install-WindowsFeature Web-WebServer,Web-Common-Http,Web-Default-Doc,Web-Dir-Browsing,Web-Http-Errors,Web-Static-Content,Web-Http-Redirect,Web-Health,Web-Http-Logging,Web-Log-Libraries,Web-Request-Monitor,Web-Http-Tracing,Web-Performance,Web-Stat-Compression,Web-Dyn-Compression,Web-Security,Web-Filtering,Web-Basic-Auth,Web-Client-Auth,Web-Digest-Auth,Web-Windows-Auth,Web-App-Dev,Web-Net-Ext45,Web-Asp-Net45,Web-ISAPI-Ext,Web-ISAPI-Filter,Web-Mgmt-Tools,Web-Mgmt-Compat,Web-Metabase,Web-WMI,Web-Mgmt-Service,NET-Framework-45-ASPNET,NET-WCF-HTTP-Activation45,NET-WCF-MSMQ-Activation45,NET-WCF-Pipe-Activation45,NET-WCF-TCP-Activation45,Server-Media-Foundation,MSMQ-Services,MSMQ-Server,RSAT-Feature-Tools,RSAT-Clustering,RSAT-Clustering-PowerShell,RSAT-Clustering-CmdInterface,RPC-over-HTTP-Proxy,WAS-Process-Model,WAS-Config-APIs

مرحله پنجم

از CU7 به بالا پکیج URL Rewrite را هم باید نصب کنیم. نکته مهم این است که حتماً این پکیج بعد از نصب Feature های فوق انجام شود در غیر این صورت قابل نصب نخواهد بود.!!

مرحله ششم 

در این مرحله و مرحله بعد باید Schema و AD را به اصطلاح Prepare کنیم. از ۲ طریق می توانیم این کار را انجام دهیم. از روی DC یا از روی سرور Exchange که تفاوتی ندارند. در اینجا ما از روی همان سرور Exchange مراحل را ادامه می دهیم.

پس از Mount کردن ISO مربوط به Exchange در سرور آن ، ابتدا با با اجرای دستور زیر اقدام به نصب RSAT-ADDS کرده و سپس با دستور بعدی اقدام به Prepare کردن Schema می کنیم. که در اینجا \:E نام درایوی است که فایل ISO مربوط به Exchange را در آن Mount کرده ایم.

Install-WindowsFeature RSAT-ADDS

E:\Setup.exe /IAcceptExchangeServerLicenseTerms_DiagnosticDataOFF /PrepareSchema

در صورتی که پس از Mount کردن ISO با پیغام خطای زیر روبرو شدیم بر روی OK کلیک می کنیم تا بسته شود.

 

مرحله هفتم

در آخرین مرحله با استفاده از دستور زیر اقدام به Prepare کردن AD می کنیم.

E:\Setup.exe /IAcceptExchangeServerLicenseTerms_DiagnosticDataOFF /PrepareAD /OrganizationName “Organization Name”

در CU های قبل تر نیازی به وارد کردن قسمت آخر دستور فوق نبود ، اما اکنون باید Organization Name خود را وارد نماییم که نام انتخابی ما “TheWaysOrganization” می باشد. البته که بعداً قابل تغییر می باشد.

مراحل آماده سازی Exchange بر روی Server Core با موفقیت به پایان رسید و آماده نصب Exchange می باشد.

از اینجا به بعد ، ادامه مراحل همانند سرور گرافیکی بوده و با اجرای Setup و بازشدن پنجره نصب Exchange اقدام به نصب می کنیم.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید هیچ گونه خطایی برای نصب وجود نداشته و تنها Warning مشخص شده هم مربوط به عدم ارتباط با اینترنت می باشد که در اینجا مانعی ایجاد نمی کند و مراحل نصب با کلیک بر روی کلید Install آغاز خواهد شد.

پس از اتمام پروسه نصب که بسته به منابع سخت افزاری موجود حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه خواهد بود (شاید کمتر و شاید بیشتر) با ریستارت کردن Exchange Server و وارد کردن آدرس سرور Exchange در سرور گرافیکی به پنل ECP وصل می شویم.

 

 

خب امیدوارم خسته نشده باشید و استفاده کافی از این آموزش رو ببرید. در پایان خوشحال می شم با نظرات خودتون به بهتر شدن این آموزش و همچنین مقاله های بعدی کمک کرده باشید. منتظر پیام هاتون هستم.

شاد و پیروز باشید !

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.